Rekenen

woensdag 24 februari 2016

Day a week groep 5-7

Vandaag zijn er 7 nieuwe leerlingen gestart bij de Day a week groep op woensdag. Voor de vakantie hebben we afscheid genomen van de aankomende schoolverlaters en nu stonden de groep 5 leerlingen te "trappelen" van enthousiasme. Ook een welkom aan een nieuwe leerling in groep 6 en 7.
We zijn begonnen met de Smartgames, een soort warming-up voor je hersenen. Ondertussen heb ik alle leerlingen gesproken over hun Day a week inlegvel bij het rapport. Extra uitdagend onderwijs is aantrekkelijk alleen het moet niet vrijblijvend zijn. Er worden hoge eisen gesteld en de individuele opdrachten worden gezien en nagekeken, net als de groepsopdrachten.




Daarna een les uit het Vooruitwerklab boek, hiermee moet je op een analytische, creatieve en praktische manier nadenken.

De opdracht voor vandaag was, bouw met je groepje een beschermer waarin een rauw ei heel blijft als je het van ongeveer 4 meter naar beneden laat vallen. De extra uitdaging was om de constructie zo licht mogelijk te maken.

Ik had een klein winkeltje ingericht met allerlei materialen: klei, plastic zakken, wol, zakdoekjes, lappen stof, boterhamzakjes, kranten, plakband, touw, glazen potten en wc rolletjes. Aan de hand van de constructie tekening en een boodschappenlijstje konden er spullen 'gekocht' worden.
 
De vragen die we vooraf in de groep besproken hebben is hoe kan je de val remmen en hoe kan je de constructie zo zacht mogelijk laten neerkomen. Zie de foto's voor de ideeën die in de groepjes bedacht zijn.

Om 10.45 waren alle constructies klaar om te laten vallen.


Het openmaken van de bouwwerken, is het ei nog heel?


Het is écht heel spannend, sommige durven haast niet te kijken....

En dan nu de ontknoping, geen enkel ei is zonder barsten beneden gekomen, helaas. 2 eieren waren helemaal kapot en bij 2 was alleen de schaal gebroken. Daarbij wel een opmerking dat er bij 1 ei al een klein barstje in de schaal zat bij aanval van de val, dus daardoor zwakker is de verwachting.

Na het experiment wordt er gereflecteerd, wat heeft gewerkt en wat niet. Welke adviezen zou je een volgende groep mee geven. Ook wordt er een volgend ontwerp gemaakt, zo licht mogelijk, dus luchtzakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten