Rekenen

woensdag 9 september 2015

9 september

 9 September 2015

Sophie van harte gefeliciteerd!

Om half negen zijn we begonnen met de smartgames. In tweetallen hebben we de spellen uitgeprobeerd. De toren van Honoi blijkt behoorlijk verslavend te werken want de leerlingen kunnen daar bijna geen afscheid van nemen. De bedoeling van die puzzel is om de ringen van groot naar klein op een van de andere houten klosjes te krijgen. Het klinkt heel eenvoudig maar het is nog niet gelukt, dat komt vast nog wel als ik zie met welk doorzettingsvermogen en concentratie er gepuzzeld wordt.
 
Negen uur begonnen we aan de tweede les van Het grote vooruitwerklab. Er zijn groepjes gemaakt van 4 leerlingen, de groepjes zijn gevormd doordat alle leerlingen in een rij zijn gaan staan in volgorde van de dagen dat ze jarig zijn, dus aan het eind stond de degene die op 31 december jarig is. De opdracht was als volgt: bouw met de materialen in de bak (3 rietjes, een piepschuim bekertje, 2 tandenstokers, 3 papereclipsen, een bolletje klei en een reepje plakband) een bouwwerk dat zoveel mogelijk knikkers kan dragen. De score wordt bepaald door de hoogte in centimeters te vermenigvuldigen met het gewicht in grammen.

Van te voren hadden we het reflectieblad van les 1 nog even bekeken, welke type intelligentie bestaan er? De praktische- analytische- en de creatieve intelligentie. En had je aangegeven wat je deze week meer wilde gaan doen. Daarna kregen de groepen ongeveer 25 minuten de tijd om bouwwerken te bedenken en te maken.

 Een valkuil bij deze opdracht is het materiaal, de rietjes kunnen goed dienst doen als pootjes om het bekertje hoogte te geven, maar is het bouwwerk dan ook stabiel?

Na 25 minuten hebben we de hoogte gemeten en mochten de groepjes zelf bepalen hoeveel knikkers zij in het bekertje zouden leggen. Hoe meer knikkers, hoe meer risico.

Bij 2 groepjes viel de constructie om en werd er een score van 0 gehaald. Bij de andere 2 groepjes werd er minder risico genomen en was de constructie stabieler.

In dit project moest er samengewerkt worden en dat ging niet altijd vlekkeloos. Tijdens de nabespreking hebben we gepraat over succesvol samenwerken. Wat doe jij dan?

Met het groepje hebben ze een poster gemaakt met de belangrijkste regels voor het samenwerken.
Elke leerling heeft 1 regel gemaakt, er mochten niet 2 keer dezelfde regel op de poster staan.

Voorbeelden van regels op de posters zijn: overleg met iedereen van je groepje, blijf je focussen, houd het gezellig, je moet niet boos worden als jouw idee niet meteen wordt uitgevoerd, overleg van te voren wat je wilt maken, verdeel de taken. Echt hele belangrijke items van het samenwerken, allemaal weer kansen voor de volgende opdrachten.

 
 In het onderdeel Leren Leren hebben we het ideale rooster van onze day a week kinderen besproken. Wat zou je willen leren van wie?
Turnen van Epke stond op het rooster, zingen met Katy Perry, gamen met een bekende game ontwerper, Donald Ducks lezen met Walt Disney en natuurkundige proeven doen.
Ik heb leuke ideeën gehoord, niet allemaal even realistisch maar het is wel inspirerend om te horen waar de interessegebieden zitten bij een ieder.

Ten slotte het schoolwerk, de magische figuren, heel veel kinderen hadden het werk af, ondanks de dag minder door de paardenmarkt. Knap werk. Woensdag 16-9 is het af  tot en met bladzijde 12. Vanaf volgende week is er op maandag een vragenuurtje en dit start om 8.30 uur.
Veel succes!
presentatie samenwerk regels


Geen opmerkingen:

Een reactie posten